städare, man, 40+ och brun utan sol

har jag nämt våran städare? han är bra underlig. Han och en annan tjej (som jag skulle chansa på vara ryska eller nåt sånt) kommer hit varannan torsdagmorgon och trallar runt i huset och städar i flera timmar. Vanligtvis brukar jag ta med mig Nathan ut på en promenad till parken för att inte vara i vägen när de städar, men idag regnar det så det gick i stöpet. Men det är lugnt... Nathan rullar runt på golvet och låter "dädädädädududud AOU! HA-HA-HA-HA". Han ska också envisas med att krypa fram till trappan eller pilla på min dator. Jag har tillochmed satt på TVn! Jag förstår inte vad som är så intressant med en trappa när Maggie and the Ferocious Beast visas på Noggin. Hallå? Knäppunge.
hursom - tillbaka till städaren. Jag tror han heter Mitch (kommer alltid att tänka på David Hasselhoff i Baywatch när jag hör det namnet). Jag blir nervös när han kommer hit.. Inte "åh-han-är-så-snygg-vad-ska-jag-ha-på-mig-nervös" utan "hjälp-han-är-så-underlig-jag-vet-inte-hur-jag-ska-bete-mig-omkring-honom-nervös".
För att få bästa möjliga beskrivning av honom så ska jag studera honom så precist jag bara kan. Här är mitt resultat:
Han har kort brunt hår, med lite flint på sidorna, á la alla gubbar. Han har glasögon från 70talet. Han har en vit tshirt som det står "my mom went to London and all she gave me was this stupid tshirt" på. (det säger väl nästan allt?)
Han har brun-beiga avklippta mjukisbyxor, och - det slutar inte här, shortsen är kortare än en jeanskjol på en fjortis. inte alls nådigt. Vita strumpor och springskor. Han har ett bälte runt midjan - ni vet ett sånt där som poliser har sina vapen i, eller som byggarbetare har sina verktyg i... men han har sin disktrasa och rengöringsmedel... och kanske en liten handtvål. Han är varken tjock eller smal. Han är väl normalbyggd skulle jag säga. Men så till benen... ack de benen. som de skrämde mig första gången han kom hit. Jag vet inte ens hur jag ska beskriva dem. "brun" är en underdrift. "Tan" doesn´t give it justice. Den närmsta beskrivningen jag kan komma till att få er förstå hur bruna hans ben är faktiskt bajs. Det ser inte klokt ut. Första gången tänkte jag bara "oj, han måste precis kommit hem från Thailand eller något" så jag frågade honom. Har du precis haft semester?

Nej, svarar han och ler. Bara jobbjobbjobb!"

Så varannan torsdag sen dess har jag och Julie småviskat till varandra att han måste gå på tanning salons varje dag typ. Inte en chans att han får den färgen här.. inte den här årstiden.

Så, för några veckor sen så frågade han Julie som han gör varenda gång: "Är det något speciellt du vill att vi ska göra idag? Något extra?" som om han vore ytterst professionell och är mån om sina kunder, och varenda gång svarar Julie: "Nej. Bara städa huset". Och varenda gång frågar han mig om jag vill att han ska städa mitt rum o badrum, och om han ska städa gästrummet och badrummet däruppe. Och varenda gång svarar jag eller Julie "Ja tack, vi vill GÄRNA att ni städar HELA huset som vi BETALAR er för". Efter han har stält hans vad han kallar "den obligatoriska frågan".... ("We have to ask you this, it´s a company policy". ehrm...jag vet inte.. "Företaget" är hans. och han har en anställd... ryskan... tänk vilka problem han hamnar i om han inte utfärdar hans "company policy"... undrar om "chefen" "avskedar" honom. hoppas inte) så gav han Julie ett papper och sa "If you happen to know anybody who´s looking for someplace to live, I am looking for a roommate!
.... vad sa vi om professionellt? Reklamera för egen benefit under arbetstid?
Julie tackade och tog emot pappret och gav mig en "IS HE KIDDING?!" - blick. Jag himlade med ögonen och fnissade. Senare den dagen när de hade gått tog vi tid och läste pappret. Jag lade direkt märke till vad hans hus hade att erbjuda:
kök
badrum (vilken tur)
två sovrum
garage
tanningroom

ha ha ha. jag började skratta högt och både Julie och Garrett vände sig om och sa "vad?!"
"Han har ett solarierum hemma...! Tro fan att han är så brun". Vi skrattade gott åt honom.

just det. han har alltid med sig massa flaskor och behållare i städsyfte såklart. En stor flaska hade ett brunt innehåll och jag har alltid undrat vad det kan vara. Idag såg jag att han drack ur den. chokladmjölk.
jag är förvånad att han inte fortfarande bor hemma hos hans mamma. han verkar vara en mammagris.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback